סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: צעצועים על-חושיים / מיכאל אלבוים (דור 3)

יַצִיבוּבוֹן (יציב+סביבון) ~> חֵמָרְהֵר (חימר+מהרהר)

הכיסלצת של היום היא Baltoy, הלחם של Balance (שיווי משקל) ו-Toy (צעצוע), או ביפנית, yajiron, קיצור של yajirobee, צעצוע שיווי משקל כמו הציפורים האלו שמניחים את המקור שלהן על האצבע והן לא נופלות. בהתחלה רציתי לקחת את יציב וצעצוע, כי תיאורטית זה נשמע טוב, אבל ההלחמים שמתקבלים צעציב או יצעצוע, די מאכזבים. ההתלבטות הייתה בין יציבובון (יציב+בובון ומעט מסביבון, הצעצוע היהודי ביותר) או איזונוי (איזון+נוי), ומכיוון שחשוב לשמור על הצעצוע שבדבר, בחרתי ביציבובון.

להתפתחות קוראים Claydol, הלחם של Clay (חימר, חרס) לצד Doll (בובה) או Idol (אליל). אולי זה קשור גם ל-Dreidel (סביבון. רואים? ידעתי שיש קשר). ביפנית קוראים לכיסלצת nendooru, הלחם של nen (מחשבה, רעיון, הרהור) או nendo (חימר) לצד בובה. nen זו מילה חשובה ביפנית במתחברת הרבה לעל-חושי, והרי מדובר בכיסלצת מסוג אדמה/על-חושי.

התרגום הזה קשה, מכיוון שאין לנו מילים טובות בעברית לכל מה שקשור לעל-חושי, וחימר לא מתחבר עם המילים המתאימות. יש לנו מילים כמו רוח, מראֶה, נבואה או רז, וכל מיני הלחמים מעניינים הם חימרז (חימר+רז), חימרוח או רוחימר (+רוח), חימראֶה (+מראה) או חימרואה, נבואליל (נבואה+אליל) או נביאליל (נביא+אליל), פסליל (פסל+אליל), מוחימר (מוח+חימר) או כוחימר (כוח+חימר), פֶּסֶלֶם (פסל+צֶלֶם), חֶרֶסֶל (חרס+פסל) והלחמים דומים. אפשר ללכת לכיוון של המילים רעיון או הרהור ואז נקבל חימרעיון וחימרהר. מכל האפשרויות האלו המוח שלי כבר הפך לחימר, אז הגיע הזמן לבחור. חימר מהרהר. חימרהר. אבל אשמח לשמוע בתגובות מה אתם חושבים.

יאג'ירובה בגוגל תמונות

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *