סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

הכיסלצת היומית: רש"ת אגדית / מיכאל אלבוים

רְאֶל (ראם+אל)

שָׂטוֹפֶר (שטן+טופר)

תָאֶרֶץ (תא+ארץ)

שנה טובה לכולם! שתי הכיסלצות האגדיות שמופיעות על העטיפות של המשחקים מהדור השישי הן Xerneas, ו-Yveltal, ואליהן מצטרפת השלישית, Zygarde, שקיבלה קצת פחות תשומת לב ממה שתוכנן לה. השלוש מייצגות את האותיות האחרונות באנגלית, xyz, מה שכבר רומז לנו על האותיות המרכזיות שבהן נשתמש בתרגום: רש"ת.

הראשונה היא Xerneas (ביפנית zeruneasu), מילה שכנראה מגיעה מ-Cervus (אייל בלטינית), קרונונוס (אל הפריון הקלטי, משמעותו "בעל הקרניים") או Ceryneian Hind, צבייה זהובה מהמיתולוגיה היוונית שהייתה קדושה לארטמיס, אלת הציד. מכל אלה למדנו שמדובר באייל או צבי מהאגדות שקשור לאלים, ובמזל אדיר, גם לנו יש כזה: ראם. הראם (אורזיליא), על פי האגדה היהודית, הוא יצור ענק בעל קרניים, שכל כך מרתק לקרוא עליו שאני מדביק את זה מוויקיפדיה ישירות לכאן:

"הראם מתואר באגדה היהודית כיצור ענק בעל קרניים. גודלו העצום של היצור ניכר בדבריו של רבה בר בר חנה, אמורא הידוע בתיאוריו הפנטסטיים, שטען כי ראה ראם בן יומו שהגיע לגודלו של הר תבור. גם דוד המלך, על פי המדרש, ראה ראם בגודל של הר.

בכל תקופה חי רק זוג אחד של ראמים: הזכר בקצה אחד של העולם והנקבה בקצהו השני. בגיל שבעים הם נפגשים לראשונה ומזדווגים, ולאחר מכן נושכת הנקבה את הזכר למוות. הריונה נמשך אחת-עשרה שנה. בשנה האחרונה אין היא מסוגלת ללכת, אלא רק מתגלגלת מצד לצד ושפע הרוק שיורד מפיה משקה את השדות שסביבה ומצמיח עשב למחייתה. לבסוף, כאשר היא ממליטה שני ראמים, זכר ונקבה, היא נופחת את נשמתה. מיד פונה הראם הזכר מזרחה ואילו הנקבה – מערבה. רק כעבור שבעים שנה הם עתידים להיפגש".

מי צריך סיפורים יפניים כשיש את האגדות שלנו. אם כן, אפשר לקרוא לכיסלצת פשוט ראם. אבל זה לא מספיק, כי אנחנו צריכים להכניס פנימה את הקשר האלוהי. נלחים את ראם עם אל ונקבל את צבי האלים: ראל.

הכיסלצת האגדית השנייה היא Yveltal (ביפנית iberutaru), הלחם של Yvel (באנגלית עתיקה Evil, רשע, שטני), לצד Quetzal (ציפור יערות בעלת מראה ייחודי) או Talon (טופרים). אין לנו מונח בעברית לקווטזל, אז נלחים את שטן וטופר ונקבל את ציפור השדים, שטופר.

הכיסלצת Zygarde (ביפנית jigarude) היא הלחם של זיגוטה (מוויקיפדיה: "השלב הראשון ביצירת אורגניזם חדש, כאשר הוא מכיל תא יחיד"), לצד Garde (שומר בצרפתית) ומידגרד (הכינוי לארץ בנורדית עתיקה). לזיגרדה יש מספר צורות מעניינות: כאשר היא תא בודד היא חסרת אונים, אך תאים נוספים פזורים ברחבי הארץ ויכולים להתאחד עם תאים נוספים כדי ליצור צורות נוספות וחזקות יותר של הכיסלצת: זיגרדה 10%, זיגרדה 50% והצורה המושלמת, כאשר כל התאים שבארץ מתאחדים. ומכיוון שיש לנו את המילים תא וארץ, שמה של הכיסלצת יהיה תארץ.

ועכשיו לקסם: שמתם לב מה עשינו כאן? האותיות xyz הפכו לאותיות רש"ת בצורה נהדרת עם השמות של הכיסלצות: ראל, שטופר ותארץ. אין על כיסלצות אגדיות. כשניגשים לתרגם אותן, מרגישים שהם חשבו על השמות הרבה יותר.

ראם האלים:

ציפור השטן:

תאי הארץ:

לעמוד הפייסבוק של מיכאל אלבוים: https://www.facebook.com/Elboim

פוסטים קשורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *