סרטים

ספיישלים

תוכנית (אופקים)

תוכנית (אש קטצ׳אם)

חדשות

פוקידע

כתבות

מנגה

מידע

פוקימון שני וארגמן

משחקים

מדריכים

יצירה

פוקימון כחול לבן

מחוז מפלצות כיס

יוטיוב

20 שנה לפוקימון: ההיסטוריה של פוקימון ושלי / רז

20 שנה לפוקימון. זמן מופלא. הסולרוק זורח, הפלצ'לינגים מצייצים, ומלא אביזרים וקלפים יוצאים לכבוד החגיגות. אני רוצה אבל שתעצרו שנייה ותחשבו – מה אתם עברתם בשביל להגיע לכאן היום? סביר להניח שקמתם בבוקר, התארגנתם, אבא הסיע או שנסעתם באוטובוס והגעתם לכאן, להקדיש יום שלם בשביל ליהנות מהתחביב שלכם, פוקימון, עם עוד אנשים שאוהבים את מה שאתם אוהבים. אבל מה פוקימון עברו עד שהם הגיעו להיום? איך בדיוק פוקימון, הרעיון הקטן מבית גיימפריק, הצליח לכבוש את יפן, את העולם, וגם להחזיק 20 שנה? מה הוא עבר במשך 20 השנים הללו? אז… מה קורה אנשים נשים וטף, כאן דינגו וברוכים הבאים להרצאה שלי. בהרצאה זו אני הולך לדבר על כל ההיסטוריה של פוקימון, מהרגע שיפני אחד דמיין חרקים נעים על הגיימבוי, ועד לרגע שהם חוגגים 20 שנה עם מלאי מוצרים שונים מכל טוב, שמשאיר אחריו שובל של ציפייה לדור השביעי הקרב ובא. על הדרך אני הולך גם לתאר את המסע שאני עברתי, מילד קטן שהיה היחיד שאהב פוקימון בבית הספר, ועד למרצה בכנס מפלצות כיס 3. בואו נתחיל.

הסיפור שלנו מתחיל במצ'ידה, אחד הפרברים של טוקיו. שם נולד סטושי טג'ירי. כילד צעיר, הוא אהב מאוד לחקור את הטבע ובעיקר אהב חרקים. הוא אהב לאסוף חרקים, לצוד אותם בשלוליות, באגמים, בשדות, ביערות, כאשר חיפש בקביעות אחר חרקים חדשים וחשב על דרכים חדשות לתפוס חרקים. בשנות ה70 המאוחרות השדות והאגמים שטג'ירי אהב בתור ילד הפכו לבנייני מגורים ומרכזי קניות, ובדיוק אז התחביב של טג'ירי עבר מחרקים – למשחקי ארקייד. טג'ירי לא אהב את בית הספר, ולכן החל בהברזות משיעורים כדי לבזבז עוד זמן בחנויות הארקייד (ילדים, לא לנסות את זה בבית, רוב הסיכויים שהעתיד שלכם לא יהיה יותר טוב אם תבריזו מהשיעור בשביל משחקי מחשב).

כשטג'ירי היה בן 16 הוא זכה בתחרות קונספטים לעיצוב משחקים שמומנה על ידי היריבה של נינטנדו, סגה. לאחר מכן, טג'ירי וחבריו ייסדו מגזין גיימינג אשר ידוע בשם "Game Freak". אחד החברים והתורמים של גיימפריק היה קן סוגימורי, אשר ידוע באדם שעיצב ואייר את כל תמונות הפוקימונים (ועוד כמה שטויות נוספות במשחק). הזמן עבר, וגיימפריק החל לצבור פופולריות. ב1987 טג'ירי פרסם את המשחק הראשון שלו. שנתיים לאחר מכן הוא רשמית ייסד את החברה גיימפריק, שהייתה קרויה על שם המגזין שלו. טג'ירי וגיימפריק המשיכו ופיתחו מלא כותרות לחברות כמו נינטנדו וסגה. בין היתר ניתן למנות את יושי, מריו וווריו ופולסמן.

בשנות ה90 המוקדמות, טג'ירי ראה לראשונה שני ילדים משחקים בגיימבוי בעזרת כבל המשחק (Game Link Cable). הוא דמיין חרקים נעים לאורך הכבל בין שני המכשירים. ככל שהוא חשב על היכולות של הכבל הרעיון שלו לפוקימון צמח, והוא רצה לתת לילדים המודרניים את ההזדמנות לתפוס יצורים כמו שהוא תפס כילד. הוא בא עם הרעיון הזה לנינטנדו, ולמרות שהם לא הבינו כל כך את הקונספט הוא נתן להם השקעה ראשונית וקונספט ממשחק אחר של החברה Creatures. Inc. ואחרי 6 שנים של תכנות, בהן טג'ירי התחבר עם אדם בשם שיגרו מיאמוטו (האדם שידוע בין היתר בהכנת המשחקים סופר מריו, האגדה של זלדה, פיקמין ודונקי קונג), שעזר לו לתכנת והפך למנטור בעיני טג'ירי, פוקימון אדום וירוק נוצרו, והגיעו אל מערכת הגיימבוי ביפן ב27 בפברואר 1996.

אז בתחילה המכירות של פוקימון היו מאוד צנועות, אבל כאשר מיו התגלה לראשונה, מגזין קורוקורו (כן, הוא היה קיים אז) פרסם הצעה להפיץ את הפוקימון האגדי ל20 אנשים. לתחרות נכנסו יותר מ78,000 אנשים, והמכירות של פוקימון הרקיעו שחקים. בגלל המכירות הגבוהות, פוקימון כחול הגיח לשוק, כאשר הוא היה עם גרפיקות וצלילים משופרים לעומת המשחקים הקודמים. אחרי המשחקים פוקימון התפתח לשלל מוצרים, כאשר ב20 באוקטובר 1996 יצא לאור סט הקלפים הראשון של משחק הקלפים של פוקימון. הוא הכיל 102 קלפים, ונהיה פופולרי במהרה. מנגות רבות גם החלו לצאת לאור, והמנגה הראשונה שנקראה "פוקימון מפלצות כיס" פורסמה בנובמבר 1996. המנגה הזו בעיקר הייתה מנגת הומור שכללה הומור גס מאוד, שבה כיכב מאמן בשם Red עם הקלפיירי החצופה שלו. הפופולריות לא פסחה גם על תחום הטלוויזיה, והאנימה של פוקימון שודרה לראשונה ביפן ב1 באפריל 1997. הדמויות הראשיות נקראו סטושי ושיגרו, מבוססות על שמותיהם של סטושי טג'ירי ושיגרו מיאמוטו. האנימה הפכה לפופולרית במהרה, והמנגה המפורסמת ביותר בעולם המערבי,Pokemon Adventures, פורסמה לראשונה ב8 לאוגוסט 1997, והיא קיימת עד היום. נסכם את ההשתלטות של פוקימון על יפן עם חנות Pokemon Center ראשונה, שנפתחה בטוקיו ב25 באפריל 1998.

בשל ההצלחה המרשימה של פוקימון ביפן, החליטו להתחיל לפרסם את המותג גם מעבר לים. לפני שהמשחקים שוחררו בצפון אמריקה, צוות הלוקליזציה ניסה לשנות עיצובים של פוקימונים בחשש שהעיצובים החמודים לא ימצאו חן בפני קהל הגיימרים המערביים, אך הרעיון נדחה. צפון אמריקה קיבלה את פוקימון אדום וכחול, וכמו כן גם את האנימה, בספטמבר 1998, וכעבור זמן קצר בכל מקום החלו לשחק במשחקי הפוקימון בגיימבוי, תחת הסלוגן "Gotta Catch ‘em all!". תכניות למשחק מבוסס על האנימה החלו לרקום עור וגידים, ופוקימון צהוב שוחרר באוקטובר 1999 בצפון אמריקה ובאירופה, בעוד שביפן הוא יצא לשוק שנה לפני. באותה תקופה גם החלו לצאת מלא ספין אופים שונים ומשונים למותג הפוקימון. בין היתר יצא המשחק פוקימון סטדיום לנינטנדו 64, שהציג רק 42 פוקימונים מתוך ה151. המשחק נחל כישלון חרוץ, למרות שמשחק ההמשך שלו, סטדיום 2, הפך להצלחה עולמית. עוד כמה משחקים שיצאו היו "Hey You, Pikachu!", שהיה סוג של משחק חיה וירטואלית שאפשר לשחקנים לתקשר עם פיקאצ'ו, "Pokemon Snap", משחק שבו אתה אדם שצריך לצלם פוקימונים באי הפוקימונים, וגם פוקימון פינבול – שזה פינבול. של פוקימון. עכשיו ניתן להגיד בבירור – פוקימון הפך לסנסציה.

מאז תחילתה של העונה הראשונה היה נראה כי 151 הפוקימונים לא יהיו האחרונים. הו-הו נראה כבר בפרק הראשון של האנימה, טוגפי היה בבעלות של אחת הדמויות הראשיות, ועוד מספר פוקימונים כמו סנאבול ודונפן הופיעו בסרט הראשון. ב21 בנובמבר 1999 נינטנדו הוציאו ביפן את פוקימון כסף וזהב לקונסולת הגיימבוי קולור החדשה. במשחקים הללו המאמנים הוזמנו למחוז ג'וטו, שבו היו 100 פוקימונים חדשים. המשחקים החדשים שיפרו את חווית המשחק של פוקימונים על ידי הוספת פיצ'רים רבים למשחק שלא היו קודם לכן, כמו הרבייה, מערכת הזמן, פוקימונים זוהרים ועוד. כמו כן גם סוגי המתכת והאופל הופיעו לראשונה במשחקים הללו. פוקימון כסף וזהב עשו את דרכם לצפון אמריקה באוקטובר 2000. בין היציאה של כסף וזהב ביפן ובין יציאתם באמריקה, אני נולדתי!. יאיי! עקב המשחקים החדשים, גם כל שאר הפיצ'יפקעס של פוקימון התעדכנו בהתאם. האנימה התקדמה לג'וטו עקב המשחקים החדשים, ואיתו הגיע גם הסרט השלישי של פוקימון. סט חדש שנקרא "נאו ג'נסיס" הציג את פוקימוני הדור השני במשחק הקלפים, וגם המשחק פוקימון סטאדיום 2 עליו דיברנו לפני כמה דקות יצא לעולם והציג בו את הפוקימונים מהדור החדש. גם המנגה התקדמה עם עוד צ'אפטרים מהדור החדש. בדיוק כמו פוקימון צהוב, גם בדור השני יצאה צלע שלישית, ופוקימון קריסטל הגיע ליפן בסוף שנת 2000, ולצפון אמריקה ביולי 2001. הפוקימון המרכזי של המשחק היה סוויקון, והוא היה המשחק הראשון בו היה ניתן לבחור את מין השחקן והמשחק הראשון בו היו אנימציות לכל הפוקימונים. הסרט הבא של פוקימון, אשר הציג את הפוקימון האגדי סלבי, יצא לאקרנים ביפן ביולי 2001, ובצפון אמריקה לקראת סוף 2002. ראיקו גם כן קיבל הופעה באנימה, והוא הופיע בלא אחר מאשר פרקי פוקימון דברי הימים הראשונים – "אגדת הרעם". אנחנו יכולים לסכם את הדור השני של פוקימון בצאתו של הסרט החמישי של פוקימון – "פוקימון גיבורים: לטיאוס ולטיאס".

ביולי 2001 שודר ביפן פרק מהאנימה של פוקימון שהכיל פוקימון שלא נראה אף פעם – קקליאון. לא עבר זמן רב וגם פוקימונים כמו וואינוט, אזוריל, דאסקל ו-וולביט החלו להופיע במקומות שונים באנימה, בסרטים ובפרקי הספיישל. במהלך האליפות של ג'וטו אש נלחם נגד האריסון – מאמן מהעיר ליטלרוט. כמו שכולכם יכולים להסיק, כל העולם כבר הגיע למסקנה – דור חדש בפתח. כבר בנובמבר 2002 פוקימון רובי וספיר יצאו לאור ביפן. המאמנים ברחבי יפן מצאו את עצמם באי הדרומי הנקרא הואן, בו יש 135 פוקימונים חדשים שמחכים שיגלו אותם. המשחקים מגיעים אל צפון אמריקה במרץ 2003 ומכילים פיצ'רים רבים חדשים, כמו תחרויות הפוקימונים, קרבות כפולים, טבע ויכולת של פוקימונים, EV, IV, מזג אוויר, שני צוותים חדשים ועוד ועוד ועוד. האנימה גם התחילה עונה חדשה, פוקימון דור מתקדם, שהתחיל ביפן בדיוק ביום שחרור המשחקים, והגיע לצפון אמריקה אחרי שנה. שני סרטים חדשים יצאו באותה תקופה, הלא הם: ג'יראצ'י מגשים המשאלות ודיאוקסיס גורלי (אישית בין שני הסרטים האהובים עליי). בערך באותה התקופה מופע שקראו לו "תחנת השידור של פוקימון" החל להיות משודר ביפן, כאשר הוא לא התמקד באש אלא בדמויות הראשיות האחרות, כמו מיסטי, ברוק, טרייסי, גארי ועוד. עוד אירוע שחשוב לציין אותו הוא העברת הרישיון למשחק הקלפים של פוקימון מהחברה Wizards of the Coast לנינטנדו עצמה. באותה תקופה יצאו גם הרבה ספין-אופים חדשים. כדי לפתור את בעיית האחסון המוגבל של פוקימונים במשחקי הפוקימון יצא המשחק Pokemon Box Ruby & Sapphire, שהוא בעצם מאפשר לשחקן לאחסן יותר מ1500 פוקימונים ממשחקי הדור השלישי שלהם – ממש כמו הפוקימון בנק של היום. גם משחק ושמו Pokemon Channel יצא, והוא התמקד ברשת שידורי טלוויזיה ששידרה מספר תוכניות פוקימון, כשהשחקן משחק בתפקיד של קהל המבחן. המשחק אפילו הכיל פרק אנימה יוצא דופן של האחים פיצ'ו. משחק ההמשך לפוקימון פינבול, פוקימון פינבול רובי וספיר, יצא לGBA באוגוסט 2003 ליפן, וכמה ימים אחרי זה לצפון אמריקה. ההתקדמות העלילתית לא פסחה על המנגות, ופרקים רבים בשתי המנגות שהזכרנו מקודם, Pokemon Adventures וPokemon Pocket Monsters (פוקימון מפלצות כיס) יצאו ועקבו אחרי הסיפורים של הדור השלישי. גם המשחק התלת מימדי למשחקי דור 3, פוקימון קולוסיאום, יצא, בניגוד למשחקי הפוקימון סטאדיום, קולוסיאום הכיל גם RPG במחוז Orre ופוקימוני צל.

מי יודע מה בא אחרי משחקי רובי וספיר? כל מי שחשב בלב אדום אש וירוק עלה, צדק. בינואר 2004 יצאו שני משחקי פוקימון חדשים ביפן: פוקימון אדום אש וירוק עלה. הם הגיעו לצפון אמריקה 8 חודשים אחרי שיצאו ביפן, והם היו בעצם הרימייקים של פוקימון אדום וכחול, והרימייקים הראשונים אי פעם למשחק פוקימון ראשי. המשחקים הללו היו בעצם שדרוג למשחקי הדור הראשון, כאשר הם העלו את המשחקים לסטנדרטים של הדור השלישי, הוסיפו חיבור אלחוטי וגם הציגו מחוז חדש – איי סביי, סבאי, או איך שלא קוראים לאיים האלה. כמובן שנינטנדו לא הסתפקו בשני משחקים על מחוז הואן, וכבר יצא בספטמבר 2004 ביפן ובמאי 2005 בצפון אמריקה הצלע השלישית למשחקי הדור השלישי – פוקימון ברקת, אשר הכיל גרסה יתר מעודכנת של הואן, עם הוספת פיצ'רים רבים, כמו זירת הקרב, האפשרות להילחם מחדש במנהיגי מכון, עלילה טיפה שונה ואנימציות של כל הפוקימונים, כמו בקריסטל. גם האנימה התקדמה לפי המשחקים, כאשר הקבוצה חזרה לקנטו ואז התמודדה מול זירת הקרב שם. גם המנגה של "Pokemon Adventures" התקדמה בהתאם למשחקים, ויצאו כרכים רבים לאדום אש וירוק עלה ולברקת. באותה תקופה של דור 3 נינטנדו החלו בהוצאת קונספטים רבים חדשים לשוק. משחק מרוצים בשם "Pokemon Dash" יצא ביפן בסוף 2004, והיה למשחק הראשון של פוקימון שיצא לקונסולת הנינטנדו DS. באוגוסט 2005 המאמנים הוזמנו חזרה למחוז Orre בפוקימון XD, שהיה משחק ההמשך לפוקימון קולוסיאום. גם ספין-אוף פאזל שנקרא "Pokemon Trozei!" יצא בסוף 2005 ביפן. סדרת המשחקים של פוקימון צינוק מסתורי גם התחילה באותה תקופה, כשבנובמבר 2005 יצאו ביפן צוות הצלה אדום וצוות הצלה כחול, אחד לקונסולת הגיימבוי והשנייה לDS. עוד טוויסט בסגנון המשחק בפוקימון הגיע כש"Pokemon Ranger" הגיח לראשונה לקונסולת הDS, שבו השחקנים לא שיחקו כמאמנים רגילים אלא כריינג'רים שהשתמשו באמצעי תפיסה חדשניים במקום בפוקדורים (הייתי משתמש במילה העברית למילה ריינג'ר אבל היא נשמעת עלובה יותר בעברית – שומר יערות. בעע). היציאה של פוקימון ריינג'ר וצינוק מסתורי השפיעו גם על האנימה, ובעקבותיהם יצאו מספר פרקים, פרקי ספיישל, סדרת מנגה ואפילו סרט (ראה ערך הסרט התשיעי של פוקימון). באוקטובר 2005 הגיע החידוש גם למשחק הקלפים של פוקימון, כאשר יצא זן חדש של פוקימונים מזן הדלתא, ואפילו נתן סיפור רקע שמערב מחוז שנקרא הולון. למי שלא מכיר את הסיפור, במחוז הולון היו אנשים שחלומם היה למצוא את מיו, והשקיעו את מירב המאמצים למצוא אותו. הם הקימו עיר (שגם שמה היה הולון), ובה ייצרו גלי אנרגיה אלקטרומגנטית דרך מגדל המחקר בעיר. התוצאה של הגלים הייתה שינויים ומוטציות בכל הפוקימונים באזור, שידועים תחת השם "פוקימונים מזן דלתא".

באותה תקופה התחלתי להפוך מילד רגיל לחלוטין ומשעמם לחלוטין, לילד שאוהב פוקימון. שיחקתי פוקימון באמולטורים בכל הזדמנות שהייתה לי, החל ממשחקי הדור הראשון ועד להאקים של הדור השלישי. המשחק הראשון ששיחקתי אי פעם היה פוקימון כסף. אי לכך הפוקימון הראשון שהיה לי אי פעם היה סינדקוויל. ואם אתם תוהים למה התחלתי לשחק פוקימון (כנראה שאתם לא תוהים אבל אני המרצה אז אני אספר בכל זאת) התמכרתי למשחק בגלל השילוב בין יצורים קסומים, חמודים, מפחידים ואדירים לבין איסוף ולחימה. איסוף תמיד היה צד חזק אצלי. תמיד. כשהשנים החלו לעבור אני המשכתי לשחק באימולטור, אבל לרוב הייתי היחיד באזור שאוהב פוקימון, ולא הייתי מודע לשום קהילה ישראלית שקיימת, אז הייתי די בודד.

אבל מספיק לדבר על זה. למי שלא שם לב, אנחנו כבר עברנו 10 שנים בכל ציר הזמן של פוקימון, שזה די מרשים. אני לא בטוח אם טג'ירי חשב שהמותג שהוא בנה יצליח לשרוד 10 שנים מדהימות. איך העולם חגג את 10 השנים של פוקימון? קודם כל נזכיר את סבב האירועים שנערך בכל צפון אמריקה, שבמהלכם היו טורנירים והקרנות בכורה של אחד הסרטים של פוקימון. הזוכים בטורנירים יכלו לעבור לאירוע ארצי בניו יורק, שבמהלכו המנצחים זכו בטיול לטוקיו ובגיימבוי מקושט יהלומים. גם פרק מיוחד של פוקימון שנקרא "הגאון של פוקימוני האשלייה" שודר ברחבי ארצות הברית. מותג הענק ניסה עוד סוג של משחק לחברה, ומשחק פיגורינות ההחלפה של פוקימון יצא באותה השנה. דיסק בשם "פוקימון X" יצא גם בשל אותן חגיגות, והוא הכיל 18 מנגינות ושירים של פוקימון מכל השנים.

בדיוק כמו שקקליאון הופיע לפני דור 3, כך גם מנצ'לקס דיווח על בואו של הדור החדש. אחריו פוקימונים רבים מדור 4 הגיחו בסרט השמיני והתשיעי, ואפילו מנאפי, האגדי מדור 4, נהפך לבר השגה במשחק הדור השלישי פוקימון ריינג'ר. פוקימון יהלום ופנינה יצאו למכשיר הDS ביפן בספטמבר 2006 ולצפון אמריקה באפריל 2007, כאשר הוא מציג 107 פוקימונים חדשים במחוז האדיר של סינו בגרפיקה של חצי תלת מימד, חזרתה של מערכת הזמן, הבדלים מהותיים בין מין של אותו זן פוקימון, החילוק בין מתקפות פיזיות למיוחדות והצוות החדש – הלא הוא צוות גלקטיק. האנימה של יהלום ופנינה התחילה ביפן ובארצות הברית בסנכרון בהתאם למשחקים החדשים. כמו תמיד – גם הדור הזה לא פסח על קלפי הפוקימון, והסט הראשון שמציג את הפוקימונים של הדור הרביעי יצא בנובמבר 2006. כמובן שגם סיקוולים ומשחקים נוספים רבים יצאו בתקופה הזו. בין היתר ניתן למנות את פוקימון ריינג'ר ופוקימון צינוק מסתורי שזכו למשחקי המשך שהכילו פוקימונים של דור 4 – פוקימון ריינג'ר: הצללים של אלמיה, ופוקימון צינוק מסתורי: חוקרי הזמן והאופל. הצלע השלישית של משחקי דור 4 של צינוק מסתורי, צינוק מסתורי: חוקרי השמיים, יצאה שנה וחצי לאחר המשחקים הקודמים. זו הייתה הפעם הראשונה שנעשתה צלע שלישית למשחק שהוא לא מהסדרה הרשמית של משחקי פוקימון. גם משחקי פוקימון ריינג'ר נהנו מעוד משחק בדור 4, ושנתיים לאחר הצללים של אלמיה יצא לחנויות "פוקימון ריינג'ר: סימני השומר". משחק נוסף שארצה לציין שהופיע לראשונה בדור הרביעי היה Pokemon Rumble, שבו המאמן היה צריך לשלוט בפוקימונים, לאסוף אותם אחרי שהוא מביס אותם. גם בתחום המנגה היה שפע של כל טוב, כאשר מנגות רבות יצאו באותה תקופה. נחזור למשחקים הראשיים של הדור הרביעי, שכן פוקימון פלטינה יצא ביפן בספטמבר 2008 ובצפון אמריקה במרץ 2009, והוא הציג לעולם צורות חדשות לפוקימונים מהדור הרביעי, ועוד עדכונים ושדרוגים שמזכירים את השדרוגים שנעשו בפוקימון ברקת.

וחברים, זמן לחזור לשעת סיפור אישי! הדור הרביעי גם היווה נקודת תפנית חשובה בחיי הפוקימון שלי. בינואר 2008 טסתי לארצות הברית עם המשפחה, והיה איזה יום שבו הגענו לחנות משחקים וראיתי שם את עמדת משחקי הנינטנדו. היו שם כמה משחקי פוקימון לDS, ולא היה לי DS. אז קניתי את פוקימון יהלום ופוקימון ריינג'ר וחודשיים אחרי זה, ביום הולדת 8, קניתי את הנינטנדו DS שלי. מאז קניתי כל שנה או כמה חודשים משחק פוקימון נוסף, עד שלבסוף הצטבר אוסף די מרשים של משחקי פוקימון. בתקופה הזאת עדיין הייתי היחיד באזור שאוהב פוקימון, ועדיין לא הייתי מודע לכלום. באסה.

כמו שבדור השלישי יצאו רימייקים לדור הראשון, כך גם בדור הרביעי יצאו רימייקים! והם לדור השני! והם לא אחרים מאשר משחקי "פוקימון לב זהב" ו"פוקימון נשמת כסף"! שני הרימייקים לכסף וזהב יצאו ביפן בספטמבר 2009, ובאמריקה במרץ 2010, וזכו לאהדה רבה. המשחקים השפיעו גם על האנימה, הקלפים והמנגה. באנימה הופיעו במשך מספר פרקים דמויות, פוקימונים ודברים נוספים אשר קשורים לדור השני. בקלפים יצאו מספר סטים שחגגו את המשחקים החדשים, עם הוספת מכניקות חדשות, מראות חדשים לקלפים והמון פוקימונים מדור 2. סדרות המנגה הידועות הוציאו פרקים חדשים שגם הם חגגו את משחקי הדור השני החדשים. משחק נוסף יצא לWii בדצמבר 2009, ושמו הוא "פוקיפארק: ההרפתקה של פיקאצ'ו". במשחק הזה השחקן משחק כפיקאצ'ו שמבצע שלל פעילויות באזורים שונים במשחק.

עברו כבר כ15 שנים לפוקימון, ובתאריך ה7 לפברואר 2010 הוצג בתוכנית "פוקימון סאנדיי" פוקימון חדש, הלא הוא זורוארק. דור 5 היה בפתח, וזה כבר היה מובן וברור שלמרות שמשחקי הפוקימון החדשים יהיו על פלטפורמת הDS, הכל בהם הולך להיות שונה לגמרי ממה שראו קודם לכן. בצעד בלתי צפוי נינטנדו חשפו שאף פוקימון ישן לא יהיה זמין במשחקי הדור החמישי עד שהעלילה הראשית תושלם, דבר שנתן לשחקנים ברחבי מחוז יונובה (אשר מבוסס על אזור המטרופולין של ניו יורק) חוויה מרעננת לחלוטין. בספטמבר 2010, כשהמשחקים "פוקימון שחור ולבן" שוחררו ביפן, 156 פוקימונים חדשים הוצגו, דבר שהפך את הדור לגדול ביותר עד היום. המשחקים החדשים הוסיפו למערכת היום והלילה מיהלום ופנינה את מערכת העונות, והאנימציה שהייתה לכל פוקימון בתחילת הקרב במשחקי קריסטל וברקת חזרה למשחקי הדור החמישי ומאז מופיעה בכל משחק, כאשר הפוקימון לא זז רק בתחילת הקרב, אלא גם במהלכו. לא כמו במשחקים הקודמים, שההבדלים ביניהם היו תפוצת הפוקימונים שניתן להשיג בכל משחק, המשחקים החדשים של פוקימון ניחנו בהבדלים עצומים הרבה יותר. דוגמא מצוינת לכך היא העיר Opelucid. בפוקימון שחור העיר מוצגת כעיר הייטק מתקדמת, בעוד שבפוקימון לבן היא עיר מסורתית ומיושנת. האנימה מהרה לעקוב אחרי המשחקים החדשים עם העונה החדשה של פוקימון – "פוקימון המשאלות הטובות ביותר". בשונה מהדורות הקודמים, אף פוקימון מדור 5 לא הקדים את זמנו והוצג בפרק או ספיישל. הפוקימונים היחידים מדור 5 שהוצגו היו זורואה וזורוארק, והם הופיעו אך ורק בסרט שהציג את שני הפוקימונים הללו. בדומה לעונה הראשונה של הסדרה, גם בעונה של דור 5 ליוו את אש שני מאמני מכון, הלא הם סילאן ואייריס, וכמו במשחקי שחור ולבן, גם באנימה לא הוצג אף פוקימון מדורות קודמים, מלבד פיקאצ'ו של אש ומיאו של צוות רוקט. הצעדים המפתיעים של דור 5 לא פסקו, ושני סרטים שוחררו יחדיו כסרט ה14 של פוקימון, ההבדלים בין שני הסרטים היו כמו ההבדלים בין המשחק "פוקימון שחור" למשחק "פוקימון לבן". שתי סדרות המנגה המרכזיות של פוקימון המשיכו ביצירת פרקי מנגה שמותאמים לדור החמישי. משחקי ספין-אופים רבים יצאו גם בדור החמישי. בין המשחקים שיצאו ניתן למנות את הסיקוולים "פוקיפארק 2" ו"פוקימון צינוק מסתורי: שערי האינסוף". בדור הנ"ל יצאו גם שני משחקים נוספים לסדרת "פוקימון ראמבל".

אנשים רבים חזו שפוקימון שחור ולבן יקבלו צלע שלישית, בדיוק כמו הדורות הקודמים. הרבה הניחו גם שהצלע השלישית תיקרא בשם "פוקימון אפור". אבל הפלא ופלא, גם כאן פוקימון הצליחו להפתיע, כאשר ביוני 2012 שוחררו המשחקים "פוקימון לבן 2" ו"פוקימון שחור 2". המשחקים הציגו צורות חדשות של פוקימונים אגדיים מדור 5, והעלילה בהם מתרחשת כשנתיים לאחר עלילת המשחקים שקדמו להם. חלק מהמנגות עשו שינויים רציניים והוסיפו פרקים בהתאם לצלע השלישית, וגם במשחק הקלפים פוקימון שחור 2 ולבן 2 לא הורגשו באופן רציני, למרות שאכן היה ניתן לראות בהופעות של קלפים שמסמלים את המשחקים הללו החל מאחד הסטים של פוקימון.

אז חזרנו לעוד שעת סיפור חברים! עכשיו כבר אמצע שנת 2013, כמה ימים אחרי שנגמרה כיתה ז' וזה היה כבר קיצה של הדור החמישי של פוקימון. בחופש הגדול הייתי קצת בודד, ואחרי כמה ימים של חופש הגעתי למסקנה – וואלה משעמם לי. אז ניסיתי לחפש תחביבים ודברים לעסוק בהם ונזכרתי בדבר קטן שהתעסקתי בו הרבה בצעירותי וקוראים לו פוקימון. הפעם הייתי טיפה יותר חכם ופתוח לעולם ובמקום להיתקע בתוך בועת הפוקימון שלי ניסיתי לחפש ציוויליזציה נוספת בארץ וכתבתי בגוגל "פוקימון ישראל" (או משהו בסגנון). זה הוביל אותי לאתר אשר ידוע בשם ליגת הפוקימונים. המשחק עוד היה בחיתוליו וחשבתי שיהיה שווה לנסות בחוויה של דפדפן פוקימון עם קהילה אמיתית, חיה, נושמת ודוברת עברית. לא עבר הרבה זמן והכרתי הרבה חברים, ולמרות שהמשחק עצמו לא מיצה את כל מחשבותיי עדיין נהניתי ממנו במשך כמה חודשים. עבר הזמן בליגה והכרתי שם חברים, אחד מהם היה קרוי בשם עידן. עידן הוביל אותי לעוד אתרים של פוקימון בארץ, בין היתר לאתר שבגללו אנחנו פה היום (מפלצות כיס למי שלא הבין עדיין) וגם לבלוג של אליעד.

אנחנו לאט לאט מתחילים להתקרב לתקופה בת ימינו, כאשר לפני קצת יותר מ3 שנים, ב8 בינואר, נינטנדו הכריזה לעולם שדור חדש יגיע בקרוב. כמו תמיד, פוקימונים מהדור החדש הופיעו באנימה, ופוקימונים כמו גוגוט והליופטייל הופיעו בפרקים האחרונים באנימה אצל המאמנת אלכסה. פוקימונים רבים הודלפו או פורסמו, ולבסוף "פוקימון X" ו"פוקימון Y" הגיעו אל כל העולם ב12 באוקטובר 2013 (וזאת הייתה הפעם הראשונה שמשחק פוקימון ראשי יצא בכל העולם באותו הזמן). המשחקים הנ"ל הציגו את הדור השישי שנחשב כיום לדור הקטן ביותר שיצא אי פעם, וסדרות משחקי הפוקימון לקחו צעד קדימה אל תוך עולם התלת מימד של קונסולת הנינטנדו 3DS. המשחקים לקחו חלק במחוז חדש הנקרא קאלוס אשר מבוסס על צרפת, והוסיפו למותג פוקימון שני דברים חדשים ומרכזיים – הלא הם התפתחות המגה וסוג הפיה. האנימה מיהרה לעקוב אחרי מסעו של אש, אותו מלווים במסע 3 דמויות חדשות לחלוטין, ומספר מאמני המכון שהיו לצידו חזר לאחד בלבד. גם המנגות השונות עקבו (כמו תמיד) אחרי העלילה שהשתנתה לפי המשחקים, והפעם – העלילה במחוז קאלוס. גם הקלפים שינו את עצמם בהתאם לתוספות שהביא עמו הדור השישי – והוסיפו את סוג הפיה ומכניקת התפתחות המגה כבר מהסט הראשון שייצג את הדור החדש. משחקים רבים הגיעו לעולם במהלך התקופה הנ"ל. סיקוול נוסף לפוקימון ראמבל שוחרר ל3DS, המשחק פוקימון שאפל יצא לקונסולה וזמן קצר לאחר מכן גם למכשירי הטלפון הסלולריים, סיקוול לצינוק מסתורי גם כן יצא תחת השם "פוקימון צינוק מסתורי סופר" ועוד משחקים רבים ומשונים. משחק נוסף גדול שחשוב לדבר עליו הוא השילוב בין פוקימון למשחק הלחימה הידוע "TEKKEN", במשחק הנקרא "Pokken", שזה בעצם משחק קרבות בין פוקימונים. קרבות תרתי משמע. יש עוד משחק שאולי חשבתם ששכחתי לדבר עליו, אבל בעצם אדבר עליו בהמשך.

נחזור לזמן סיפור (ווווו-הווווו!). אז מיד אחרי שהגעתי לאתרים האלה ושמעתי על משחקי הדור השישי הקרבים ובאים הגעתי למסקנה שאני הולך לקנות את פוקימון Y ואת הקונסולה. אז קניתי ובום! יש לי פוקימון Y. לצערי לא נתקלתי בהרבה ישראלים שמשחקים במשחקי הקונסולה באתרים שבהם הייתי עד כה, אבל כאן מגיעה עוד תפנית בחיים שלי – ב5 בנובמבר מפלצות כיס פרסמו כתבה על ליגת XY בבנדיטו, אז נרשמתי במהרה לבנדיטו כדי להשתתף בתחרות אבל נשארתי בגלל הקהילה שם. שם למדתי על הצד התחרותי של המותג פוקימון, כשבתחילה שיחקתי רק בוייפיי, ולאחר מכן, ביוני 2014, התחלתי לשחק בקלפים. לקחתי מקום שני בטורניר השני שלי עם דק הפיירור שלי. לעולם לא אשכח את זה. כשנכנסתי לקהילה, רציתי להיות אדם שלא יישכח. התחלתי לקחת חלק פעיל באתרים השונים, כמו כתיבת כתבות ומדריכים שונים למפלצות כיס, המצאת פוקימונים בבלוג של אליעד ולקיחת חלק פעיל בבנדיטו. אפילו הייתי בתמיכה בליגת הפוקימונים זמן מה, והמצאתי שם 2 פוקימונים. סיפור מצחיק.

נחזור לציר הזמן שלנו. דיברנו לפני רגע על כניסתם של משחקי הדור השישי, ומכאן נמשיך. אחרי שבדור 5 לא יצא רימייק לאף דור קודם (וכך נשבר הרצף של דור 3 ודור 4), כולם היו בטוחים שהדור השישי יחזיר את הסדר לקדמותו, וכך היה. הרימייקים למשחקים רובי וספיר של הדור השלישי הוכרזו לראשונה ב7 במאי 2014, ובנובמבר 2014 יצאו המשחקים "פוקימון אומגה רובי" ו"פוקימון אלפא ספיר". המשחקים הכילו שדרוגים ותוספות לעומת המשחקים הישנים, וביציאת המשחקים נוספו פוקימוני מגה רבים לפוקימון. כמו תמיד, כל התחומים בפוקימון הושפעו מהמשחקים, בין אם זו האנימה, המנגה או הקלפים.

כאן היה שיא התרומה שלי לקהילת הפוקימון. אני עברתי מסדרת סרטונים למפלצות כיס – לסדרת סרטונים בערוץ משלי. הערוץ דאט-דינגו נפתח והיה אחד מהחוויות המדהימות ביותר שחוויתי בזמן האחרון. העבודה האינטנסיבית מסביב לשעון להעלות תוכן איכותי מכל התחומים גרמה לי אושר רב לזמן מה, וחשוב לא לשכוח את תרומתו האדירה של אליעד מהערוץ. הוא באמת עשה מעל ומעבר לערוץ, שמבחינתי הגיע לשיאו כאשר עלו הפודקאסטים לערוץ.

אז כאן הגיעה לסופה שנת 2014. שנת 2015 הייתה מן שנת בצורת לפוקימון, שכן לא יצא בה שום משחק מרכזי מלבד המשחקים הקטנים שיצאו ואת חלקם הזכרתי מקודם. אז בואו נקפוץ מהר משנת 2015 ל2016 ונדבר על ההווה. אנחנו כבר לא נמצאים בעבר אלא כאן ועכשיו. 20 שנה לפוקימון מתקיימים בימים אלו עם שלל איוונטים של פוקימונים אגדיים, מארזי קלפים מיוחדים שמכילים סט מיוחד שיצא במיוחד לכבוד החגיגות. משחקי הדור הראשון יצאו לקונסולה מחדש רק לפני כחודשיים והחיו את העבר מחדש, והבטא של פוקימון גו, המשחק שוודאי כולכם שמעתם עליו כבר ממזמן, יצא לפני כ3 שבועות בלבד ביפן. משחקי הדור השביעי מבצבצים מבעוד מועד, והנה אנחנו, כאן היום, אפריל 2016, הצלחנו להבין שפוקימון עדיין חי ובועט, גם אחרי 20 השנים הארוכות שעבר. אתם כרגע נמצאים בעיצומו של כנס, אמנם לקראת סופו, אבל זה עדיין עיצומו של כנס שכולו חוגג פוקימון. אז מה מיפינו פה? כ20 משחקים ראשיים, כ60 משניים. 19 סרטים (כשהסרט ה19 יציג פוקימון חדש מהדור השביעי!), 8 סאגות, עשרות אלפי קלפים שונים ועוד. פוקימון הוא מעבר למותג. הוא מעצמה. ואתם חלק ממנה. תודה רבה לכם!

פוסטים קשורים

11 תגובות

  1. 1. איזה תינוק מקומט היית 🙂

    2. ההרצאה הזו – לכל מי שלא היה שם – הייתה אחת מהטובות בכנס! אנשים היו מרותקים, מחאו כפיים, שאלו שאלות, לא היו רגועים אפילו לשנייה אחת, ולא הייתה סכנה שזה יהפך להיות משעמם. כל הכבוד לרז!

    3. את ההיסטוריה של פוקימון אני פחות או יותר מכיר. כזכור, יצא לי לתרגם לאחרונה את פינת "20 שנה לפוקימון" באתר. את ההיסטוריה של רז לא הכרתי והיה כיף לשמוע את הסיפור האישי של האדם שעשה כמעט הכל.

  2. Avatar מגה מלואטה Y (לשעבר מגה מלואטה, מלואטה וסלבי הלוואי) (סוף סוף החלטתי איזה מהמגות אני רוצה להיות) הגיב:

    אני זוכרת איך כל שנייה התפרצתי בהרצאה XD

  3. שיחקתה בליגה? אני שיחקתי בליגה בצעירותי אבל זה מיצה את עצמו תוך כמה חודשים ואז עברתי לפוקימון באטל עוד גירסה שמזכירה את הליגה אבל עם המון שינויים ותוספות וקהילה שונה ולפי דעתי נחמדה יותר שבאמת מכירים שם חברים
    (ואגב יש גם קבוצת ילדים שאוהבין פוקימון בעיר שלי והיא מונה 68 אנשים בלבד (אנחנו 23 אלף אנשים בעיר) לצורך השוואה אז לפי דעתי הקהילה קטנה מאוד ןאין מאיפה לקנות משחקים של פוקמון באזור שלי בכלל אתה מכיר אזור שאפשר לקנות קלפים/משחקים של פוקמון? יש לי רק את ספיר ואדום אש לגיימבוי ישנה מאוד ואני לא ממש הואב את האנימציה בקיצור יש כמה שאלות בכל מקרה למדתי המון על פוקימון והרצאה מעולה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *